czwartek, 14 października 2010

Brawo Romek


I się zaczęło. Toruń odpadł. Nie będziemy Europejska Stolicą Kultury. Jednych to zasmuciło , innych ucieszyło. Tacy np. Dwaj Panowie Ch. Prawdopodobnie kupili sobie wczoraj szampana. I to kto wie, może odkupili go od Prezydenta Zaleskiego. Na pewno tanio odsprzedał( a może jednak sobie zostawił na wybory). Teraz nastał czas dla malkontentów. Do roboty. Trzeba znaleźć winnego tej porażki. Gazety i fora już czekają.
W każdej jednak sytuacji znajdzie się coś pozytywnego. I tak też jest teraz. Do dalszego etapu przeszedł Gdańsk. Z pięknym hasłem –„Wolność kultury, kultura wolności”. Ten tytuł mnie urzeka, martwi mnie jednak jego aktualność. Wydawało by się to tak naturalne, że mamy tę wolność , a tu trzeba o nią jeszcze trochę powalczyć. Fakt, że już tylko w umysłach ludzkich siedzi to zniewolenie ale jednak jest. I nie chodzi o prawa jakiegoś anonimowego „ forumowicz” do prawa oskarżania i obrażania innych (bo to by oznaczało ,że w PRL mieliśmy największą wolność. Takie jak wtedy ilości anonimów ludzie słali do różnych urzędów, że aż głowa boli), ale o wyzbycie się poczucia, że „Mi się należy”. Mam świetny pomysł, to należy mi się kasa na to, to urzędnicy mają mnie słuchać, media nagłaśniać a panienki kochać.
Zastanawiam się czy , gdyby dać wszystkim artystom w Toruniu po milion euro to przybyło by dobrych, interesujących dzieł. Czy przez to mój ulubiony fotograf Jacek Ch. zrobił by w końcu dobre zdjęcie, a Tomasz C. wyśpiewał by górne „c”. Raczej nie. Zalała by nas jedynie fala bylejakości.
Gdańsk o tę wolność powalczy. Jak , tego nie wiem, ale wie to Romek Wicza Pokojski. Współtwórca gdańskiego sukcesu. On już nie raz zadziwiał swoimi pomysłami. I z jednej strony, jak mawiał Tewje Mlecarz, cieszy mnie to, że praca Romka została doceniona, ale z drugiej strony żal mi tych utraconych premier Teatru Wiczy. Przecież się chłopak nie rozdwoi. Wystarczyło by wprawdzie budulca kostno-mięsnego na dwóch Romków, ale który to artysta, a który urzędnik? Ee. To już lepiej Wicza pozostań w swojej obecnej konsystencji. I jeszcze raz GRATULACJE!
PS. Gdyby Romkowi dać ten milion euro – to by coś na pewno powstało wybitnego.

Brak komentarzy: